Kui juba ülikooli lõpetamine on saavutus, siis cum laude pälvimine on mitmekordne pingutus, milleni ei jõua igaüks. Selleks, et saada teada eduka õppimise saladust, rääkisime kolme Tartu Ülikooli vilistlasega, kes lõpetasid 2022. aastal cum laude.
Informaatika bakalaureuseõppe vilistlane Joonas Halapuu püstitas eesmärgiks saada stipendiumit. Eriala tundus mõõdukalt raske, kuid huvitav. Võrreldes gümnaasiumiga näis ülikool talle isegi lihtsam, sest matemaatika ja programmeerimine olid südamelähedased ja suur õnn oli, et tüütut vene keelt polnud enam tunniplaanis.
Religiooniuuringute ja teoloogia bakalaureuseõppe vilistlane Anna-Katariina Traks astus ülikooli peamiselt uudishimu rahuldamiseks, kuna teda lihtsalt huvitas teoloogia. Esialgu polnud tal plaani cum laude’t jahtida, kuid kui häid hindeid juba kogunes, motiveeris see edasi pingutama. Samuti andis hoogu tulemusstipendium, mis on küll 100 eurot kuus, aga abiks ikka.
Eesti keele ja kirjanduse õpetaja magistriõppe vilistlane Maia Bubnov tahtis omandada gümnaasiumiõpetaja kutset. Pärast lõpetamist suundus ta põhikooliõpetajaks, ent hiljem avanes võimalus õpetada ka gümnasiste, mis ajendas teda astuma teist korda magistrantuuri. Cum laude võib pakkuda küll mingit eelist tööturul, kuid selle peamine väärtus on Maia hinnangul siiski selgelt nähtav isiklikus saavutuses. „Kooli lõpetamine nominaalajaga on minu arvates juba suur töö ja eneseületus, aga cum laude annab pingutusele veel erilisema väärtuse ja suurema rahulolutunde,“ sõnab ta.
Tõhus õppimine nõuab teadlikku planeerimist
Kiitusega lõpetamine nõuab tõhusat õppimist ja distsipliini. Joonas, Anna-Katariina ja Maia annavad nõu, mis neid õpingute ajal aitas.
Kuigi õppejõud pingutavad, et koostada piisavalt põhjalikke ülesannete juhiseid, võivad need üliõpilastel vahel siiski juhtme kokku ajada. Anna-Katariina kogemuste põhjal tasub sel juhul õppejõuga ühendust võtta. Usuteaduskonna õppejõud on igati abivalmid, teab ta rääkida.