Laura Vilbiks on kodanikuaktivist ja kristlane, kes nügib Eesti kirikut keskkonnateemadega tegelema. Ta on õppinud riigiteadusi ja lõpetab praegu magistriõpinguid filosoofias, keskendudes muuhulgas keskkonnafilosoofiale. Peale selle alustas Vilbiks äsja tööd Eestimaa Looduse Fondis kliimapoliitika eksperdina. “Keskkond ja kliima on kõikidesse mu huvivaldkondadesse sisse tulnud, kuna kliimamuutused on minu arust kõige suurem eksistensiaalne oht inimkonnale,” sõnas ta
Mis on sinu jaoks kristluse ja keskkonnateemade ühisosa, kust need omavahel kokku saavad?
Keskne mõiste kristluses minu jaoks on Jumala loodu ja see toobki need kaks asja kokku. Kuna loodu hõlmab nii inimest kui ka ülejäänud loodust, siis minu jaoks on algne kristlik vaade tegelikult väga terviklik, kus ei looda eristust inimese ja looduse vahel, mis on tänapäeva mõtlemises väga esil. Piibel toob väga paljudes kohtades Jumala loodut tervikuna esile.
Muidugi on kristlikus traditsioonis sellesse suhtutud väga erinevalt. On olemas domineerimise vaade, mis õigustab looduse ekspluateerimist, sest Jumal on andnud inimesele voli looduse üle valitseda. Selle järgi viitab inimese jumalanäolisus justkui sellele, et inimene on ülejäänud loodust tähtsam ja võib seda oma huvides kasutada, mõtlemata jätkusuutlikkusele. Aga kristlik traditsioon on suur ja lai, on ka näiteid looduslähedusest ja loodusega kooskõlas elamisest, näiteks Assisi Franciscus, üks minu lemmikpühakuid. Kui vaadata laiemalt mungakloostreid ja isemajandamist, siis sellest on näiteid ka meie traditsioonis.
Vahepeal sai kristlus nii palju mõjutatud kartesiaanlikust nägemusest, keha ja hinge lahususest. See hakkas kristlusega haakuma – keha ja hing ning inimene ja loodus on lahutatud, inimese vaim on midagi kõrgemat ja inimese kehalisus ja kõik ülejäänud loodu on midagi halba ja patust, mis ei saa justkui päästetud. Ökoteoloogiline vaade vastupidi ütleb, et kõik saab pääsetud, ja nii on kirjas ka piiblis, näiteks Pauluse kirjas roomlastele.