„Soovin sulle väga palju õnne, Tuuli, aga loodan, et su mees sureb sinna, kust ta tuli!” tsiteerib Tuuli kommentaare, mis tehti talle abielu puhul türklasega. „Kui eestlaseks olemine tähendab seda, et millised partnerid mul on ja mis rahvusest nad on, siis see ei ole selline Eesti, kus ma tegelikult tahaksin elada,” kostab Lilli. „Ma ei ole okupant,” ütleb Jakov.
Nii kõlavad meie kaasmaalaste hääled Terje Toomistu lühidokumentaalis „Põlvkond piiri taga” (2022). Nad on kõik Eestist lahkunud, kas tagakiusamise, juhuse, akadeemiliste huvide või töö tõttu. Nemad on need talendid, keda koju kutsutakse, aga kes koju ei tule.
Toomistu kutsub meid neid inimesi mõistma. Ja tal on tuline õigus. Seda tehes peaksime süüvima motiividesse, mis ajendasid Tuulit, Lillit, Jakovit ja sadu teisi eestlasi kodust lahkuma ja välismaale jääma. Millise valiku ette on pandud need inimesed? Ja kes vastutab ühiskonna käekäigu eest?
Vaikimisi valitud elu
Ehkki selle sisu on meile kõnekas, on Albert Hirschmani tippteos „Exit, Voice, and Loyalty” (1970) Eesti lugejaskonnale seni tundmatuks jäänud. Saksa sotsioloogi jaoks on keskne küsimus, mida teeb tarbija, kui langeb talle pakutavate toodete või teenuste kvaliteet? Kas ta loobub tootest või teenusest? Kas ta tõstab häält ja nõuab kvaliteeti? Või hoopistükis jääb ustavaks? Ülekantud tähenduses kehtib sama riikide ja ühiskondade kohta. Kui toimuvad muutused, mis piiravad kodaniku väärikust ja vabadust, siis on tal valik lahkuda, häält tõsta või leppida karmi saatusega.
Meie ajalugu pakatab sellistest valikutest ning minevikuloo säravaimad ja tuhmimad hetked on nende otsuste peegeldus. Lahkusime talupoegadena Vene asumaadele Krimmi, Siberisse ja Kaukasusse; intelligentidena pakku Läände; rannarahvana Rootsi ja Soome. Olime ustavad tumedaile võimudele, mängisime kadakasaksa ja korporanti, semmisime Lenini ja Stalini jõhkra kaadriga, andsime välja juute ja tundsime uhkust Rosenbergi üle. Oma väärikamatel hetkedel hakkasime vastu: nii Uuel Turul kui Mahtras, nii Narva jõel kui Võnnus, nii Tiefi valitsuse kui metsavendade päevil. Ehitasime Nõukogude põrandalaudade all Eestit, kuni paotus võimaluste avar aken ning taastasime omariikluse. Hiljem iseseisvatena pole me kõrvale jäänud, vaid ikka nõudnud ausat poliitikat, paremat tulevikku, tõde ja õigust – kuigi lihtsam olnuks käega lüüa ja välismaale ära sõita.