SOTSIAALMEEDIA KUUMIMAD ESTEETIKAD: Ühele põllulilled, teisele pärlikeed – küll kolmas ka midagi leiab

Foto: Andre Taal, Mihkel Lappmaa, Markus Tamm
, 4dimensiooni autor
Copy

TikTok ja Instagram on tulvil erisugustest aestheticutest, ehk idealiseeritud teemadest, mille järgi kohandatakse oma välist stiili ja mõtteviisi. Sotsiaalmeedia trendid vahetuvad küll välgukiirusel, kuid tundub, et esteetilised trendid on inimeste feed’i jäädavalt kanda kinnitanud. Selleks, et iga lugeja saaks esteetilistes aruteludes teadlikult kaasa noogutada, panime kirja mõningate hetkel trendikate esteetikate iseloomustuse.

Cottagecore aesthetic

Mis? Kujutage ette täiuslikku maakoha-idülli. Rohelised aasad, mis pole kunagi näinud muruniiduki välkuvaid terasid, pisike vanaema elutoa stiilis interjööriga maja, põlvini küündiv põllulillede meri, eriti heal juhul mõned kana- või hanekarjad. Paluks realistidel korraks unustada kuivkäimlad, olematu teedevõrgustiku, puuduliku leviühenduse ja ahikütte. See ongi cottagecore aesthetic – romantiseeritud külaelu.

Milline? Cottagecore aesthetic rõhub romantilisele lihtsusele. Püütakse jääda truuks 19. sajandi külaelanike stiilile, seega skinny jeans’e ja suitsusilmi cottagecore aesthetic videotelt ei leia. Esteetilised rõivad on pigem heledates toonides, lehvivad ja lendlevad. Meik on tagasihoidlik ja rõhutab õrnalt loomulikku ilu. Cottagecore videotel kujutatakse peamiselt omaette tegutsemist ja hetkes elamist. Enamasti joonistatakse, loetakse, küpsetatakse pirukaid või joostakse niisama aasal ringi. Videote meeleolu on rahulik ja helge, tavaliselt mängib tegevuste taustaks ka folkloorimaiguline muusika.

Miks? Ilmselt on cottagecore aesthetic populaarne tänapäeva maailma tohutu kiiruse tõttu. Tundub, justkui peaks kogu aeg millegi poole püüdlema ja ennast tõestama. Cottagecore kutsub aega maha võtma ja väikestest asjadest rõõmu tundma. Küllap tunnevad inimesed linnade kivikindlustes puudust loodusest: ka rohelust näeb videotel ja piltidel ohtralt.

‘That girl’ aesthetic

Mis? Pea üleöö tahtsid kõik olla that girl. See esteetika iseloomustab ülimat organiseeritust, tahtejõudu, tervislikkust, ambitsioonikust. That girl tõuseb hommikul enne päikest, läheb jooksma, sööb chia seemnetega smuutikausi ning asub värske ja reipana tööle. That girl ilmestab, milline võiks välja näha motivatsioon inimkehastuses.

Milline? That girl stiil on pigem minimalistlik. Meik järgib praeguseid moetrende: rõhk on põsepunal, huuleläikel ja naturaalse tooniga silmapliiatsil. Riietusele ‘that girl’ aesthetic karme piire ei sea ja kantakse seda, mis parasjagu trendikas näib, ent au sees on siiski less is more põhimõte. Enamjaolt tähendab see minimalistlikku riietust, valge triiksärk peab kapis kindlasti kohta omama.

That girl esteetika on mõtteviis, mis propageerib tervislikku elustiili ja innustab oma aega produktiivselt kasutama. Videotel kujutatakse näiteks tervislikke toite, sporti, töötamist, päevikupidamist, lõõgastumist. Samas ei ole see ka Vargamäe Andrese „tee surmani tööd” suhtumine, vaid rõhutab hoopis enesehoidmise ning vaimse heaolu tähtsust.

Miks?That girl’ aesthetic innustab inimesi oma eluviisi parendama. Ja isegi siis, kui tegelikult midagi ei muutu, on ikka tore videot vaadata ja öelda endale: „Homme lähen ka kell kuus jooksma.” ‘That girl’ aesthetic motiveerib ja paneb uskuma, et kõik on sinu enda kätes.

Dark academia aesthetic

Mis? Vinüülplaadid, tumedad bleiserid ja kohvikus õppimine. Dramaatiline „Dorian Gray portree” tsiteerimine. Journaling ja gooti stiil. Ravenclaw. Dark academia fännid ei ole too cool 4 school, vaid näevad õppimist kui võimalust uusi teadmiseid koguda. See esteetika romantiseerib haridust, ajaloolist kunsti ja arhitektuuri ning klassikalist kirjandust.

Milline? Dark academia aesthetic hõlmab tumedaid toone. Riietus on pigem klassikaline ja vanamoelise hõnguga, hinnas on bleiserid, viigipüksid, tviidjakid, trench-mantlid ja turtleneck’id. Jalanõudest on populaarseim valik tanksaapad. Sarnaselt mitmele teisele esteetikale väärtustab dark academia vana ja möödunut. Kujutage ette 19. sajandi kirjanikke, kes lakkamatult suitsetasid, trükimasinal teoseid tippisid ja kohvikutes teiste haritlastega filosoofiliste teemade üle vaidlesid. Seda perioodi dark academia fännid taga igatsevadki. See esteetika hõlmab ühtlasi kirjanduslike tragöödiate, kurva poeesia, elu mõtte, surma ja muu pisut masendava üle arutlemist. Tegu on ju siiski dark academiaga.

Miks? Dark academia selgitab, et tegelikult võib õppida teadmiste, mitte hinnete pärast. Ilmselt on esteetika populaarne just oma eripära ja teistsuguste väärtuste tõttu. Klassikalise kirjanduse, kunsti ja arhitektuuri fännid leiavad sealt sarnase mõtteviisiga inimesi. Ja mis seal salata, traagilisi lugusid armastaval dark academia’l on õrnalt küljes ka vääritimõistetud kangelase vibe. Kes ei oleks mõnikord „keegi ei mõista mind ja minu kannatusi” mõttega mänginud?

Light academia aesthetic

Mis? Kuna kõik õppimise ja klassikateoste fännid ei taha pidevalt elu mõtte ja mõttetuse üle aru pidada, loodi dark academia helgem versioon – light academia. Need esteetikad on teemade poolest küllalt sarnased, kuid light academiakeskendub enam optimismile, tänulikkusele ja motiveeritusele. Light academia raamatute lõpus ei sure kõik kibeda kahetsuse ja üksildusega, vaid elavad õnnelikult elu lõpuni.

Milline? Light academia esteetiline riietus on samuti vintage-stiilis, kuid värvidest eelistatakse heledamaid toone. Light academia aesthetic piltidelt paistab enim valget, beeži, kuldseid ja kreemjaid toone. Tihti kumab fotodelt ja videotelt golden hour-tüüpi valgus. Kui dark academia keskendub enam viktoriaanlikule gooti stiilile, siis light academiaesteetikasse kuuluvad klassikaline Vana-Kreeka ja Rooma arhitektuur. Ka light academia fännid armastavad vanu asju, esteetikasse sobivad võrratult näiteks vanaemalt pärandunud vinüülplaadimängija ning päevinäinud raamatud. Esteetilistes playlist’ides leidub palju klassikalist muusikat, palade meeleolu on õrn ja rahulik.

Miks? Arhitektuuri ja kunsti üle arutleda on tore, aga vahel väsitavad tumedad toonid ja lood Icaruse kõrbemisest lihtsalt ära. Ja maitse asi – mõnele meeldib valge marmor rohkem kui viktoriaanlikud lossid.

Old money aesthetic

Mis? Selle esteetika iseloomustamiseks sobib ainult üks sõna: klassika. Või noh, rikkus ja raha ka. Old money aestheticmeenutab 20. sajandi jõukat elustiili, mille viljelejad lõbustasid end näiteks ratsutamise ja golfimänguga. Old moneytähendab, et rikkuse tõid perekonnale esiisad ja raha liigub perekonnas pärandusena, seega ei pea järglased tööl käima ning võivad nautida jõukuse hüvesid. Kes sellest esteetikast paremat kujutluspilti tahab saada, võib vaadata sarja „Gossip Girl” tegelaskujusid – Nate Archibald ja Blair Waldorf esindavad suurepäraselt old money stiili.

Milline? Old money garderoobi kuuluvad kalli väljanägemisega, kvaliteetsest materjalist riided. Old money esteetika otsib inspiratsiooni 1930ndatest, kui Ameerika ühiskond tugevalt lõhenes ja jõukuse järgi kihistus. Rõivad peavad olema elegantsed, kuid mitte ekstravagantsed. Tavapärane old money riietus on triik- või polosärk, mis kombineeritakse heledate viigipükste või nukulike seelikutega. Esteetikas on tähtis koht ka aksessuaaridel, eriti pärlitest ehetel. Mis kõige tähtsam –riietus peab peegeldama, et ese maksis palju, kuid näkku karjuvaid firmamärke old money aesthetic ei kiida. Tegevuste osas püütakse samuti taasluua 1930ndate perioodi. Old money videotes ratsutatakse, purjetatakse, mängitakse tennist, paarid käivad jalutamas ja jäätist söömas.

Miks? Ilmselt hakkas inimesi tänapäeva trendidega kaasa hüppamine ära tüütama. Old money stiilis nähakse ajatut klassikat, mis kunagi moest ei lähe. Ja meile on ju nii omane nostalgia, möödunu tundub alati parem kui olevik. Old money aesthetic meenutab aega, kus käidi päriselt koos jalutamas, lõbutseti purjekatel, tantsiti glamuursetel pidudel ja kirjutati teineteisele armastuskirju. Käsitsi.

Y2K aesthetic

Mis? Selle aasta trende iseloomustab üleilmne 90ndate ja varaste 00ndate vaimustus. Y2K aesthetic teeskleb, et oleme taas aastas 2003, kus pole midagi moodsamat kui alt laienevad püksid, liblikatopid ja claw clip’id.

Milline? Y2K hõlmab kõike, mis oli populaarne aastatel 1995 kuni 2004. See tähendab madala värvliga pükse, sametist dresse, värvilisi juukseklambreid ja topeltkihtiga huuleläiget. Y2K aesthetic videod selgitavad detailselt, kuidas sättida föönisoengut, hajutada tõetruult suitsusilma või levitada nostalgiahõngu mõnel muul viisil. Loomulikult mängivad videotele taustaks vanad kakskümne aasta tagused hitid.

Miks? Äratundmisrõõm! Paljudel Z-generatsiooni esindajatel oli lapsena bedazzler, klapiga telefon ja liblikakujulised juukselõksud. Neid asju eakaaslaste piltidel ja videotel nähes tekib inimestes ka ühtekuuluvustunne – mingi osa lapsepõlvest oli kõigil samasugune.

Soft girl aesthetic

Mis? Nagu nimi ütleb, on soft girl aesthetic helge, pehme ja nunnu. Selles kohtuvad mitme erineva esteetika omadused, ent põhiliselt rõhub soft girl esteetika pisut naiselikkusele ja armsusele. Glitter, värvilistest helmestest kaelakeed, roosad juukseklambrid – soft girl aesthetic meenutab suhkruvatimaailma.

Milline? Soft girl riietuses domineerivad pastelsed toonid. See stiil on trendipõhine, esteetilistel piltidel leidub bucket hat’e, tenniseseelikuid, veste ja vöökotte. Meik on pigem tagasihoidlik, kuid soft girl aesthetic’uga võivad vabalt sobituda ka punased huuled ja kunstripsmed. Oluline koht on põsepunal ja highlighter’il, millega nägu armsalt õhetama pannakse. Aksessuaarid on lausa lapselikud: esteetika tervitab kahel käel liblikakujulisi juukselõkse, mõmmikujulisi käekotte ja lillemotiividega ehteid. Soft girl videotes tutvustatakse erinevaid riitetusideid ning demonstreeritakse oma „pehmemat poolt” – korjatakse lilli, juuakse armsatest portselantassidest teed, tantsitakse keset tänavat.

Miks? Suurem osa inimestest ehitab kasvades enda ümber kaitsekihi, müüri, millest läbi murda on keeruline. Soft girl aesthetic näitab, et igaüks võib tegelikult olla ka avatud, õrn ja haavatav. Samuti lubab esteetika nautida oma naiselikku poolt ja roosade sädelevate riiete kandmist ilma, et keegi kandjat selle pärast halvustaks või naeruvääristaks.

Baddie aesthetic

Mis? Siin ütleb aesthetic’u nimi kõik ära. Mäletate ju neid tugeva meigi, nahast pükste ja badass vibe’iga tüdrukuid, kes postitasid Instagrami suhteliselt provokatiivseid selfie’sid? Moetrendid muutuvad, kuid bad bitch attitude tuli selleks, et jääda ja esteetika staatusesse tõusta.

Milline? Baddie aesthetic järgib viimaseid trende ega mõtlegi olla tagasihoidlik. Riietus, küüned, meik – kõik on viimase peal, detailideni läbi mõeldud ja sätitud. Maniküür on tihti julge, värviline ja kaetud kivikestega, jumestuse juurde kuuluvad pea alati ka lopsakad kunstripsmed. Esteetika järgijale ei lähe vähemalt näiliselt teiste arvamus korda, ta kuulab iseennast ja vilistab halvustavate kommentaaride peale. Aesthetic kogub aina enam populaarsust muusikas. Esteetikaga lähemalt tutvumiseks tasub Spotify’sse sõna baddie sisse trükkida – pilt on kohe märksa selgem ja äkki hakkab meeldimagi.

Miks? Millegipärast pillutakse negatiivseid sõnu palju rohkem kui komplimente ja kriitikalaviin võib kergelt enda alla matta. Badass „teen, mis tahan” suhtumine mõjub vaimsele tervisele vägagi värskendavalt ning võtab maha surve teistele meele järgi olla.

Esteetilised trendid aitavad inimestel oma lemmikstiile avastada ning inspireerivad uusi harjumusi juurutama. Nagu näha, on esteetikate ampluaa lai ning igaüks leiab midagi meelepärast. Kelle silmis on ilusamad põllulilled, kelle jaoks pärlikee – sotsiaalmeedia tervitab erinevaid maitseid avasüli.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles