Internaliseeritud ükskõiksus
Tähendusrikka muutuse tooks moetööstusesse vaid see, kui kiirmoeettevõtted maksaksid oma tekstiilitöölistele inimväärset elu võimaldavat töötasu. Arvestades läänemaailma jõukust võrreldes arengumaadega ning kiirmoetööstuse kasumeid pole see midagi võimatut. Selline muutus ei toimu enne, kui tarbijad tunnistavad kiirmoe telgitaguseid ja otsustavad, et see pole enam miski, mida nad oma rahakotiga toetada tahavad. Kapitalism sünnitab ju innovatiivsust.
Igal aastal toodetakse 80 miljardit uut riideeset, samas kui keskmine eurooplane viskab aastas ära 11 kg tekstiilijäätmeid. Riiete eluiga on muutunud lühikeseks ning tähtsusetuks. Pidevalt muutuvate trendide maailmas võib äsja uusi outfite täis kapp kiiresti oma „parim enne” ületada. 64% tekstiilitöölistest väitsid Clean Clothes Campaign 2020. aasta raportis, et nad on pideva tootmispinge all, kolmandikku neist on tootmismahu täitmisega seoses ähvardatud või pekstud. Meie igatsus pidevalt midagi uut kanda seab tekstiilitöötajad üha keerulisemasse olukorda, kus töötingimused ja palk ei muutu paremaks, samas kui töö muutub raskemaks. Töötajad on rääkinud, et vahel sunnitakse neid tootmismahu täitmiseks ka tasustamata ületunde tegema.
Üksikisiku roll võib kiirmoesektoris tunduda tühine, kuid juba aastaid tegutsevad erinevad organisatsioonid vabrikutöölistele elukvaliteedi paremaks muutmise nimel. Lisaks on silmapiirile kerkimas üha enam brände, kes loovad oma rõivad kohalikult või makstes töölistele õiglast palka ning tagades neile sobilikud töötingimused. Sõna „õiglane” on siinses kontekstis äärmiselt oluline, sest kui kogu tootmisahel on inimlik, kujuneb ka toote lõpphind õiglaseks. Enamjaolt tähendab see kordades kallimat hinnasilti kui oleme harjunud nägema. Hinnates riideesemeid väljaspool trende ja 52. kollektsiooni leiame ja saame endale lubada esemeid, mis ei ole tehtud elu hinnaga, vaid on ajatud ning kestlikud. Meenutagem ütlust „ma pole nii rikas, et osta odavaid asju“.
Seniks kuni süsteemset muutust ei toimu, kannatavad naised sweatshopides hirmu ja vägivalla all edasi. On ilmselge, et kiirmoe tehasetööliste heaolu küsimus on ka naiste ning loomulikult ka inimõiguste küsimus. Moetööstuses kannatavad kõige enam naised, kes õmblevad särgile sõnad girl power või equality, mõistmata oma saatuse kurba irooniat.