Rohepesu. Kaval tarbija petmine ja oskuslik kommunikatsioon

Artikli foto
Foto: Illustratsioon: Andre Taal

Greta Thunberg, kliimastreigid ning kõikvõimalikud tooted ja kampaaniad, mida võib kirjeldada rohe-öko-bio-süsinikuneutraalsetena. Meil on roheenergia ja ökopoed ja mõni isegi kasutab riidest poekotti, aga inimesed ikka streigivad. Miks on tulnud kasutusele rohepesu mõiste, kui maailm liigub aina keskkonnasõbralikuma tuleviku poole?

„Rohepesu on tarbija või avalikkuse eksitamine keskkonnamõjude ulatuse osas,” selgitab keskkonnaekspert Kadri Kalle. Näiteks, kui toodetel on „100% orgaaniline” või „sertifitseeritud” märge küljes, ei pruugi see alati tõsi olla. Lihtsustatult võib öelda, et rohepesu on olukord, kui firmad, riik või indiviidid reklaamivad mingit osa oma tegevusest keskkonnasõbralikuna, aga see seda ei ole. Firma võib tarbijal lihtsalt naha üle kõrvade tõmmata, sest märgiseid pakendil tõestama ei pea. Keskkonnaajakirjanik Mart Valneri sõnul on rohepesu raske üheselt defineerida ja ta toob välja selle, et rohepesu võib ka riigi tasemel leiutada otsustele rohelise ja keskkonnasõbralikku väljundi, kuna roheteemade populaarsus on kasvanud potentsiaalsete valijate seas. 

Keskkonnateemade trendikuses peitub ka põhjus, miks sellega tegeletakse. Kadri Kalle sõnul on keskkonnateemad trendikad ja aitavad ettevõtetel oma tooteid paremini müüa. Põhiliseks rohepesu põhjuseks on siiski toote tootmisprotsesside keskkonnasõbralikuks muutmise tehniline raskus – üleöö on raske muuta suurkorporatsioonide süsteeme.

Tagasi üles