Mõjuisikud. Kus algab ja lõpeb vastutus? (2)

Copy
Artikli foto
Foto: Illustratsioon: Berta Kisand

Sotsiaalmeedias teiste inimeste tarbimisotsuseid mõjutades raha teenivad mõjuisikud (ingl influencers) võivad lisaks uue smuutisegu ostmisele ka muudmoodi enda jälgijatele mõju avaldada. Ühismeedia annab võimaluse jagada oma seisukohti suurele hulgale kaasmaalastele absoluutselt kõige osas. Kas ja kui palju peaksid mõjuisikud aga oma sõnade eest vastutama?

Sotsiaalmeedia mõjuisikute vastutus puudutab praegu peamiselt nende tegevust reklaamivallas. Teadagi teevad suunamudijad koostööd erinevate ettevõtete ja organisatsioonidega, reklaamides nende tooteid või teenuseid. Valesti tehtud reklaami puhul saab neid korrale kutsuda Eestis kehtiva reklaamiseaduse alusel. Asja lihtsustamiseks on Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA) töötanud välja ka spetsiaalse juhise, millest suunamudijad saavad reklaamide tegemisel lähtuda.

Tasustatud postitused on aga vaid osa suunamudijate mõjust. Murekohaks on hoopis mõjuisikute poolt jagatavad hinnangud ja kogemused, mis seonduvad näiteks tervisega ning mis võivad valedes kätes palju halba teha. Just selsamal põhjusel on luubi alla sattunud blogija ja mõjuisik Paljas Porgand, kes tegi enda blogis põhjaliku ülevaate paastulaagris käimisest. On inimesi, kelle jaoks ületab sellise kogemuse kajastamine ja soovituste jagamine normaalsuse piiri. Eriti tuliseks on läinud asi Twitteris. Kasutaja @rrrents uuris, kas Paljast Porgandit vangi ei saa panna, kuna kellegi teismeline tütar tegi blogija soovitusel kuivpaastu ja lõpetas haiglas. @Helendus aga küsis, kas blogija kavatseb võtta täisvastutuse, kui mõni tema jälgijatest vajalikku meditsiiniabi ei saa ja selle tagajärjel tervisekahjustuse saab. 

Tagasi üles