Uue põlvkonna limonaad – kahjulik mõju ja kättesaadavus.

Copy
Vaid pooled müüjatest kontrollivad energiajoogi ostul vanust.
Vaid pooled müüjatest kontrollivad energiajoogi ostul vanust. Foto: 4dimensioon

Veel 10–15 aastat tagasi valis keskmine Eesti laps karastusjookidest Kellukese või Limpa limonaadi. Pilt muutus, kui suurele turule jõudsid energiajoogid – limonaadi ja Coca-Cola kõrvale tulid erksate värvidega ja erinevate disainidega purgid, mille peal on kirjas juhtlaused stiilis „elustab keha ja vaimu”. Neid purke on keeruline tähelepanuta jätta. Eriti siis, kui nende reklaamikampaanias osaleb sinu lemmiksportlane.

Maaeluministeeriumi toidu üldnõuete büroo juhataja Katrin Lõhmus seletab mõistet „energiajook“ järgmiselt: „See on turunduslik väljend karastusjoogile, mis sisaldab tavaliselt süsivesikuid, vitamiine, kofeiini ja teisi toimeaineid, nagu näiteks tauriini, kreatiini, glükuronolaktooni. Energiajoogil puudub definitsioon õigusaktis ja seda oleks ka väga keeruline universaalsel tasemel sõnastada.”

Paljudes Euroopa riikides on keelatud energiajookide müük alaealistele või alla 16-aastastele. Eesti õigusaktis ei ole energiajookide müük reguleeritud, kuigi mõned ettevõtted on siiski piirangu seadnud. „Toidu märgistusel on nõutav kõrge kofeiinisisaldusega (kofeiinisisaldus on üle 150 mg liitri kohta) toodetel (v.a kohv ja tee) hoiatus, et kõrge kofeiinisisaldusega tooted ei ole soovitatavad lastele, rasedatele ega rinnaga toitvatele naistele,” lausus Lõhmus. 

Tagasi üles