Maailma kuulsaim bänd, mida paljud ei tea (1)

Kertu Liisa Mooste
, 4dimensiooni autor
Copy
Foto: 4dimensioon

Viimase kümne aasta jooksul on lääne muusikamaailma vallutanud Lõuna-Koreast pärit K-pop. Maksimalistliku stiiliga žanri puhul läheb aga tihti kaduma tõsiasi, et tegu on siiski popmuusikaga, mis on lihtsalt korea keeles. K-popi ning tänaseks ka maailma kuulsaim poistebänd BTS toob igal aastal Lõuna-Koreale sisse miljardeid dollareid, sadu tuhandeid turiste ning nende muusikavideod purustavad igasuguseid rekordeid. Kuid siiski on nad üldsusele teadmata, K-popi laule ei lasta raadios ning suurematel auhinnagaladel jäävad K-pop artistid nominendikohastki ilma.

Omaette liiga

Seitsmeliikmeline BTS on praegu väärt üle 60 miljoni dollari ning Lõuna-Korea majandusele väärt üle 3,6 miljardi dollari. Peale selle on nad lühikese ajaga edendanud turismi, ligi 800 tuhat turisti valisid väidetavalt BTS-i pärast Lõuna-Korea oma puhkusekohaks. BTS-i populaarsus on suurendanud huvi ka Lõuna-Korea toodete, nagu näiteks kosmeetika, riiete ja toidu vastu. Lõuna-Koreal on praegu tänu BTS-ile ligi miljardi dollari väärtuses tarbijaeksporti ning majandusprognoosi kohaselt toob BTS järgmise kümne aasta jooksul sisse veel 37 miljardit dollarit. 

Võtame võrdlusesse lääne muusikamaailma gigandid. Ühe reklaampostituse eest tuleb Taylor Swiftile maksta miljon dollarit, Selena Gomezile 550 000 ning Lady Gagale ligi 750 000 dollarit. Selleks, et BTS midagi reklaamiks, peab igale liikmele maksma ligi 800 000 dollarit, kokku 5,6 miljonit. Selle raha eest saaks Beyoncélt viis reklaampostitust. 

„S-level’i” kuulsused (kes on kõrgemal astmel kui a-list’i kuulsused) teenivad ühe reklaami eest kuni 1,7 miljonit dollarit. See tähendab, et BTS-i miinimumtasu on ligi 900 000 dollarit suurem kui kõige paremini tasustatud „s-level’i” kuulsus. BTS on loonud täiesti eraldi kategooria. 

Rekordid on purustamiseks 

BTS on siiani esimene ja ainus, kellel on neli laulu jõudnud saja riigi iTunesi edetabeli esimesele kohale. Nad müüsid Wembley staadioni kaheks kontserdiks välja alla kahe tunniga ning pea iga uus muusikavideo purustab Youtube’i vaatajate rekordeid. 

BTS-i uue singli „Dynamite” muusikavideo purustas Youtube’i vaatajate rekordi, kogudes juba esimese 24 tunniga üle 100 miljoni vaatamise. See tegi singli kõige vaadatumaks muusikavideo esilinastuseks Youtube’is. Kuid see ei ole üldse esimene kord, kui BTS-i fännid rekordeid on sihtinud. Eelnevalt on sedasama rekordit purustatud mitmel korral, viimati näiteks muusikavideotega singlitele „Boy with luv” ja „Idol”. 

Kuid muusikavideod ei ole ainsad, mis miljoneid vaatajaid koguvad. Kui Andrea Bocelli kõige vaadatumal Youtube’i livestream’il oli korraga kõige rohkem kaks miljonit vaatajat, Beyoncé Coachella livestream’il oli korraga 458 000 vaatajat, siis BTS-i liikme Jimini livestream’il oli korraga tervelt kuus miljonit vaatajat. Mainida tasub ka seda, et need kuus miljonit vaatajat ootasid viis minutit tühjas livestream’is, kui Jimin tualetti läks. 

Album „Map of the soul: 7” on BTS-i suurim edulugu, purustades jällegi rahvusvahelisi ettetellimise ja esimese nädala müügirekordeid. „Map of the soul: 7” albumit müüdi esimese nädalaga üle nelja miljoni eksemplari. Võrdluseks, 2020. aasta enim müüdud albumiks tituleeritud Taylor Swifti album „Folklore” müüs esimese nädalaga vaid kaks miljonit eksemplari. 

Raadiojaamade hirm K-popi ees

Augusti lõpus lasi BTS välja oma esimese täielikult ingliskeelse loo „Dynamite”. Bändi fännid, ARMYd, spekuleerisid, et sellega seatakse nii-öelda lõks raadiojaamadele, et näha, kas ingliskeelset laulu lastakse. Kui „Dynamite’i” mängitakse, saadakse kinnitust, et varem on probleemiks olnud, et laul on korea keeles, aga kui ingliskeelset laulu ei mängita, on selge, et muusikat tõrjutakse, sest seda teevad korea artistid ning ei ole oluline, mis keeles lauldakse.

Miks oli vaja astuda selline samm, et saada raadiosse? Üks suuremaid K-popi eemaletõukajaid on lääne raadio. Millal viimati, kui kunagi, oled kuulnud, et raadiost tuleks mõni K-popi lugu? Raadiojaamad on vabanduseks toonud, et K-pop on mõeldud kindlale kuulajaskonnale ja raadiosse laskmiseks ei kõlba. Samuti on põhjusena nimetatud võõrkeelsust, aga siiski oli maailma eri raadiojaamade tipus hispaaniakeelne „Despacito”. Tihti mängitakse laule, millel parasjagu edetabelites hästi läheb. Siin tuleb mainida, et BTS on esimene grupp peale biitlite, kelle kolm eri albumit on jõudnud aasta jooksul Billboardi edetabeli esimesele kohale. Lisaks BTS-ile on edetabelites märkimisväärselt läinud ka K-pop grupil BLACKPINK, kuid raadios mängitakse mõlema laule minimaalselt.

Raadiojaamade suurimaks hirmuks K-popi puhul on kuulajate kaotamine. Ameerika suuremad raadiojaamad nagu iHeartMedia ja KIIS-FM on tõdenud, et tahetakse lasta muusikat, millele kuulajad saavad ja oskavad kaasa laulda, muusikat, mis on ennekõike ingliskeelne. Kuid kui lool on kaasa teinud Ameerika artistid (BTS-ga on koostööd teinud Halsey, Lauv, Steve Aoki, Charli XCX ja paljud teised), ei kahtle raadiojaamad loo mängimises. 

Vähem kui nädal peale „Dynamite’i” välja laskmist on laulust saanud BTS-i suurim raadiodebüüt popmuusika edetabelites. Esimese kolme päevaga mängiti lugu üle kahe tuhande korra, siia võrdluseks, et BTS-i seni suurimat raadiodebüüti „Boy with luv” mängiti algselt vaid pisut üle 1200 korra. 

Auhinnagalad pigistavad silma kinni

Eemaldumine K-popist esineb ka suurematel auhinnagaladel, nagu Grammyd ja MTV VMAd. Viimase puhul loodi eraldiseisev „Parim K-pop” kategooria, mis on fännide hinnangul näide K-popi süsteemsest eraldamisest. Fännide arvates on selline käik rassistlik, ksenofoobne ning loodud selleks, et K-popi grupid ei saaks võistelda teiste tipp popartistidega. MTV muusikavideo auhindade jaoks ei ole selline rahvusvaheliste gruppide eraldamine esmakordne. Juba kümme aastat on eksisteerinud ka kategooria “Parim latiinoartist”. Auhinnagalad lükkavad K-popi pidevalt vaiba alla, luues neile eraldi kategooriad ja jättes neid nominatsioonidest ilma, rääkimata võitmisest. Samas on auhinnagalad teadlikud K-popi gruppide mõjust ja populaarsusest ning kasutavad seda enda kasuks ära, et fännidelt vaatamisi saada. 

2019. aasta Grammydel ei nomineeritud BTS-i mitte ühelegi auhinnale. Neil paluti õhtul esineda koos Lil Nas X’iga ning esitati lugu „Old town road”. BTS enda lugusid tol õhtul ei esitanud. Siin mainiks, et kui Grammy auhindu vaatas otse-eetris vaid 16,5 miljonit vaatajat (mis on 12 aasta madalaim vaatajate arv), siis Youtube’ist on BTS-i ja Lil Nas X’i esinemist vaadatud üle 34 miljoni korra. Võrdluseks, Ariana Grande Grammyde esinemist on vaadatud üle 13 miljoni ja Alicia Keysi üle kahe miljoni korra. 

Lisaks sellele, et K-popi artistidele loodi MTV muusikavideo auhinnagalal eraldi kategooria, süüdistatakse auhinnagalat taas ksenofoobias. Kevadel loodud kategoorias „Parim karantiinietteaste” ei saanud BTS isegi nominatsiooni. See on mingil määral kummaline, sest nii nagu BTS-ile kohane, purustati ka selle esinemisega rekord. Otseülekande kontserti vaatas korraga üle 750 000 inimese, millega ületati tasulise virtuaalse kontserdi suurima ülemaailmse publiku rekord.

Kommentaarid (1)
Copy

Märksõnad

Tagasi üles