Miks inimesed simuleerivad arvuti taga farmis töötamist?

Martin Johannes Teder
, 4dimensiooni autor
Copy
Farming Simulator. Mis fenomen see on, mida on aastate jooksul müüdud üle 25 miljoni eksemplari ja mobiili tõmmatud üle 90 miljoni korra?
Farming Simulator. Mis fenomen see on, mida on aastate jooksul müüdud üle 25 miljoni eksemplari ja mobiili tõmmatud üle 90 miljoni korra? Foto: Erakogu

Videomäng „Farming Simulator“ võib olla kaua oodatud lahendus tööjõuprobleemile Eesti põllumajanduses. Kõigepealt omandatakse oskused arvutis, siis minnakse põllule. Sugugi ei üllatuks, kui puhkusel olev Aller, keda põllumehed tagasi ootavad, otsustas hoopis iseendale Farming Simulatoris asjad selgeks teha.

Meenutuseks, maaeluminister Arvo Aller ütles aprilli lõpus intervjuus ERR-ile, et ta saadaks sügisel võõrtööliste asemel põldudele hoopis Eesti kooliõpilased. Põllumehed suhtusid sellesse ideesse pigem skeptiliselt. Osa neist arvas, et lapsed ei saaks saagi koristamisega hakkama ja et lapstööjõud on pigem koorem põllumeestele. Minister selgitas hiljem, et ta pidas silmas gümnaasiumiõpilasi, kes on juba piisavalt vanad, et täispika päeva tööd rügada. 

Tavaliselt seostatakse videomänge tegevustega, mis on reaalses elus mõeldamatud: möödujate GTA stiilis tulistamine ja destruktiivsel moel politsei eest põgenemine või külade ehitamine nagu mängus «Age of Empires». Videomängud pakuvad võimaluse tulistada, hüpata, joosta, ronida ja kiiresti ringi sõita ning seda ilma tagajärgedeta. Mõnes mängus saab ehitada linnu ja tsivilisatsioone ning korraldada sõjakäike.

Mis fenomen see on, mida on aastate jooksul müüdud üle 25 miljoni eksemplari ja mobiili tõmmatud üle 90 miljoni korra?

Selle lähenemisega lähevad vastuollu videomängud, mis simuleerivad argitöö tegemist. Neist populaarsemate hulgas on «Euro Truck Simulator», kus mängija sõidab veoautoga mööda Euroopat ringi ja veab kaupa. Tegemist ei ole action’ist pakatava mänguga. Vastupidi, see ongi täpselt nii monotoonne ja ilmetu tegevus nagu rekaga mööda Euroopa maanteid sõitmine. Kui aga tahta lokaalsemat kogemust, saab mängus „Farming Simulator“ põllumeheametit pidada ja virtuaalsetel põldudel edasi-tagasi sõita. Viimane põllumajanduslik simulaator, videomängude tootja Giants Software’i «Farming Simulator 19», tuli välja 2018. aasta novembris. Esimese kümne päevaga müüdi üle miljoni eksemplari kogu maailmas ja eelmise aasta suveks oli müüdud üle kahe miljoni eksemplari.

«See on tavaliselt üpris rahulik mäng ja hea vaheldus tulistamismängudele või teistele vägivaldsetele mängudele, mida ma tavaliselt mängin. Tore on lihtsalt lõdvaks lasta, põldu harida ja samal ajal oma teiselt ekraanilt midagi muud vaadata.»

Farming Simulator on videomängude seeria, mida on tehtud alates aastast 2008. Selle aja sees on välja antud kaheksa järge arvutile ja Playstationi/Xboxi platvormidele, üks Nintendo Switchile ja viis mobiiliplatvormile. Nagu paljude muude simulatsioonimängude puhul, on ka Farming Simulatori eesmärk võimalikult nüansirohkelt reaalset elu jäljendada. Arvestades seda, et Farming Simulator on mäng, kus inimesed vabal ajal simuleerivad farmis töötamist, mille eest muidu saadakse palka, tekib õigustatud küsimus: mis fenomen see on, mida on aastate jooksul müüdud üle 25 miljoni eksemplari ja mobiili tõmmatud üle 90 miljoni korra?

«See on minu jaoks hea viis, kuidas oma pidevast valust eemale saada. See muutub teisejärguliseks, kui ma oma talus töötan.»

Mängija ülesanne on laiendada ja arendada oma aegunud farmi ja masinaid. Selleks tuleb toota mõnda põllumajandussaadust ning läbida põhimõtteliselt terve tootmisprotsess. Tihti peale on see üksluine nagu põllutöö traktori otsas ikka – kündmine, külvamine ja lõikamine ja vajadusel lupjamine, väetamine, niitmine. Kõrvalseisja jaoks on see justkui värvi kuivamise vaatamine. Kui saak on kokku kogutud, peab selle kokkuostukohta kohale viima ning maha müüma.

«Ma olen liikunud selliste „hubaste“ mängude juurde viimaste aastate jooksul. Inimesed naudivad neid mänge omadel põhjustel. Tihti on nendes mängudes midagi lihtsat ja terviklikku, mis paneb mängija lihtsamasse, vähem keerulisse maailma, kus stress ja konflikt on tavaliselt minimeeritud või tühisemaks muudetud.»

Saadud raha eest saab osta juurde põllumaad, masinaid ning muud tehnikat, mis lisab mängu manageerimise telje. Loomulikult tuleb enne põllumehekarjääriga alustamist teada saada, kuidas mäng käib. Alustades saab mängija kiirkursuse, kus ta õpib muu hulgas põldu väetama, heinapalle tegema ja transportima ja ka seda, kuidas osta sigu ning neid õigesti sööta.

 «Osalt olen ma õnnelik, et ma seda mängu varem ei avastanud, muidu oleks ma liiga palju oma elust sellele kulutanud! Sest ma arvan, et pärast selle avastamist magan ma 30% vähem kui varem. Püsin kaua ärkvel, et mängida, ja ärkan vara, et mängida.»

Mängus on palju elemente, millega tuleb arvestada, ja detaile, millele tähelepanu pöörata. Kui mängija tahab traktoriga rasket koormat kanda, tuleb panna traktorile otsa lisaraskus, mis annab sellele parema stabiilsuse. Niimoodi on väiksem võimalus, et traktor ümber kukub.

«Minu jaoks on mängu võlu eesmärgi püstitamises, sest ma lihtsalt tunnen vajadust pidevalt selle nimel edasi töötada. Miskipärast ärgitab see minus palju, mida mulle teha meeldib – probleemi lahendus, logistika, planeerimine, uute asjade õppimine.»

Videomängutööstus karantiini ajal

Videomängutööstusele on karantiin hästi mõjunud. BBC kirjutas mai alguses, et suurimad videomängude tootjad ütlevad, et karantiini ajal on juurde tulnud rohkem mängijaid ning mängudele kulutatakse varasemast enam raha. 2019. aastal hinnati videomängutööstuse ülemaailmne müügitulu üle 110 miljardi euro. Muusikatööstuse müügitulu oli üle 18 miljardi euro.

Videomängude platvormi Steam statistika näitab, et koroonakriisi ajal on Farming Simulatori ridadesse nii mõnigi aktiivne virtuaalpõllumees juurde tulnud. Ühel ajal mängis Steamis keskmiselt umbes 10 000 inimest, aprillis tõusis see üle 17 000 inimese. Praegu maksab mäng Steami netipoes 25 eurot. Jaanuaris lisandus mäng ka Epic Games Store’i platvormi, kus see oli piiratud perioodil tasuta, kuid nende statistikat pole teada.

2006. aastal ilmunud teadustöös uuris internetiuurija Tilo Hartmann inimeste videomängude mängimise motiveeringuid. Ta kirjutab, et inimestele, kes kannatavad läbikukkumisjärgse või soorituspõhise sotsiaalse väljaheidetuse all, pakub mängimine võimaluse põgeneda simuleeritud maailma, kus on väljakutsed, palju võite ja kontrollitav kogus kaotusi. See tõstab kompetentsi ning usaldust enese suhtes probleemidega hakkama saamisel ja taastab mängijas tunde, et ta suudab kontrollida ja mõjutada oma keskkonda.

«Mida ma selle mängu puhul armastan on see, et seal on lõputu arv eesmärke ja nende täitmisel on korduv ja kohene saavutuse tunne. Seal on ka lõputult viise, kuidas oma eesmärgini eri teekondade kaudu jõuda, nii et see kohene saavutuse tunne muudkui voolab.»

Farming Simulator on hea näide videomängude laiast ning mitmekesisest ookeanist, mille avarusest võib leida ka naljakaid ja arusaamatuid olendeid. Kui e-sport on endiselt mõistmatu, tasub võtta teadmiseks, et ka „Farming Simulator“ alustas eelmisel aastal enda e-spordi liigaga. Auhindade väärtus on kokku 500 000 dollarit (umbes 460 000 eurot). Koroonakriisi ajal on see põllumehele hea alternatiiv, millega raha teenida, niikaua kui piirid veel kinni on, või veidi pelada ja lihtsalt unistada uutest kallitest John Deere’i traktoritest.

«Eelmisel nädalal lõpetasin ma 35 tundi kestnud traktorite testi. Ma koondasin kõikide baasvalikus olevate traktorite variandid ja sooritusstatistika ühte arvutustabelisse, lihtsalt selle pärast, et mul tuli tuju.»

Tsitaadid on vastused küsimustele, mis ma esitasin Reddit Farming Simulatori subredditis.
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles